Skip to content

Un ordinador per cada alumne de 5è de Primària

Mai 13, 2009

Avui ens fem ressò d’una notícia que ahir el president del Govern José Luis Rodriguez Zapatero va pronunciar al parlament en el debat de la Nació. La notícia ve a dir que uns 420.000 alumnes de 5è de Primària tindran a partir del mes de Setembre un ordinador portàtil per treballar a l’aula i a casa.

La notícia és meravellosa pels mestres que estimem, gaudim i utilitzem les TIC i en especial els ordinadors en el nostre dia a dia però també té bastants contres ja que no sempre disposar d’un ordinador vol dir que l’aprenentatge serà millor i els nostres alumnes estaran més ben formats.

Pel que fa als mestres, la formació és un tema clau ja que no tothom disposa de la suficient formació en aquest àmbit i gestionar una classe amb 20 portàtils i una pissarra digital pot provocar allò que a recursosticmestre diem “por digital”.  Aquesta tecnologia pot provocar una inseguretat i rebuig que fa que molts mestres en principi siguin receptius però acabin per no utilitzar-la i tornar a la “docència clàssica”. La implantació ha de ser progressiva i no d’un dia per l’altre s’ha d’emplenar una aula amb les últimes tecnologies ja que portem molts anys utilitzant els mateixos mètodes. Les claus en la implantació són el recolzament, l’assessorament i sobretot paciència ja que les TIC en demanen molt per quan les coses no acaben d’anar bé del tot.

Un cop els nostres alumnes tenen l’ordinador ens podem preguntar:

– De qui és l’ordinador, de l’escola o del nen?.

– Què hi pot fer el nen a l’ordinador (instal.lació programes, desinstal.lació, canviar configuracions…), quina categoria li donem (administrador, usuari…)?.

– Qui fa el manteniment de l’ordinador? (virus, actualitzacions….)

– Qui és fa responsable de l’aparell, els pares, el nen, l’escola, el departament? Si es trenca qui se’n fa càrrec de la reparació?..

Ens sorgeixen mil preguntes que són les del dia a dia d’un ordinador. Segurament n’hi ha moltes més i per implantar una mesura com la que vol implantar el president Zapatero, s’han de tenir molt clares les coses ja que la inversió que s’ha de fer per cobrir 420.000 alumnes és molt gran i en l’àmbit de l’Educació no es que es vagi molt bé de diners.

També direm que amb els diners que suposa aquest pla, es podrien fer d’altres coses per les escoles com millorar instal.lacions,  proveir aules d’altres materials que segurament també fan molta falta (material per educació física i plàstica, instruments per educació musical, llibres per la biblioteca, mobiliari i moltes altres coses).

En conclusió una bona mesura que aplicada correctament, tenint la implicació de tota la comunitat educativa (no sempre és així), la supervisió del departament d’educació i una bona formació i suport sense deixar el mestre i la seva bona voluntat, és un pas més en l’aplicació i introducció de la gran xarxa i les TIC a l’aula i a l’escola.

nino-con-ordenador-portatil-t7383

Arxiu d’àudio de l’article:

[blip.tv ?posts_id=2119694&dest=-1]

Anuncis
One Comment leave one →
  1. Juny 8, 2009 4:00 pm

    Moltes de les preguntes que et fas ja tenen resposta, d’altres encara no perquè hi ha opinions variades.

    De qui és l’ordinador, de l’escola o del nen?
    -les dues formules son bones i viables

    Què hi pot fer el nen a l’ordinador (instal.lació programes, desinstal.lació, canviar configuracions…), quina categoria li donem (administrador, usuari…)?
    -Ha de ser administrador, i ha de formar part de l’aprenentatge aprendre a gestionar un ordinador, el seu manteniment, etc… potser així podriem fins i tot deixar de perdre hores en aules d’aprenentatge d’informàtica, ja que aquesta asignatura va inclosa en el dia a dia.

    Qui és fa responsable de l’aparell, els pares, el nen, l’escola, el departament? Si es trenca qui se’n fa càrrec de la reparació?
    -Això depèn de quina formula hagem triat a la primera pregunta, si l’ordinador es de l’alumne, ell n’ha d’assumir les conseqüències, per tant la família haurà d’assumir-ne el cost, d’igual forma que passaria si el nen hagués perdut els llibres de text.(que actualment ja tenen un cost més elevat que un ordinador portàtil).
    Ara bé si l’ordinador es de l’escola, l’alumne ha de pagar un lloguer o una quota de manteniment (es calculen uns 10€ mensuals aproximadament), però el valor d’aquesta dependrà de si està inclòs la substitució de l’aparell.

    Que no us agafi por per el cost de l’ordinador, actualment un ordinador portàtil pot costar 279€ o 299€ mentre que els llibres de text d’un curs poden costar-ne 350€

    Ara bé el que no es pot tolerar es que l’alumne hagi de comprar un ordinador portàtil, i també els llibres de text, es evident que un a de substituir l’altre si no estaríem davant d’una inversió extra innecessària i exageradament gran!

    Si realment l’un substitueix l’altre, la única inversió es l’adaptació de les escoles per a afegir un sistema de wifi que cobreixi tot el centre.

    la resta es un cost que actualment ja tenim. per tant siguem positius que això es possible.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: